Analizând dinamica și atmosfera urbană, se observă cu ușurință: au loc multe evenimente în Cluj, multe festivaluri, multe activități recreative, multe spectacole, iar mai recent – tot mai multe inițiative ale comunităților locale. Toate acestea au înflorit în Cluj în ultimii câțiva ani, iar procesul este rezultatul unor eforturi comune ale localnicilor și diverșilor actori sociali și comerciali implicați.
Se vehiculează adesea ideea și aprecierea faptului că avem o țară frumoasă, doar că nu știm să o punem în valoare. Lipsa unor strategii coerente la nivel național în ceea ce privește valorificarea potențialului turistic, cultural, natural și uman este evidentă. Această lipsă a generat, însă, cel puțin în Cluj, apariția unor proiecte independente care și-au propus întocmai acest lucru: să promoveze acea frumusețe cu potențial a locurilor în care trăim, să scoată în evidență evenimentele, inițiativele și oamenii care aduc valoare acestor locuri.
Clujul văzut altfel, un slogan devenit realitateCluj.com este la ora actuală una dintre cele mai complexe platforme de promovare locală, nu doar în Cluj, ci și la nivel național. Cu aproape 120.000 de aprecieri pe rețelele de socializare, proiectul reușește de peste 6 ani să dezvolte un concept aproape inexistent la noi în țară: ideea de „city branding” și promovare locală.
Pornind de la premisa că orașul din inima Transilvaniei este mai mult decât un spațiu de tranzit (așa cum era considerat, într-o manieră simplistă, pe la începutul anilor 2000), Cluj.com a reușit să prezinte, treptat, o altfel de imagine a Clujului. Promovând inițiative, locuri, branduri și afaceri locale, oameni și evenimente în Cluj, acelea care contribuie la dezvoltarea urbană, acordându-le atenție, proiectul susține constant dezvoltarea Clujului în acele direcții dorite de comunitatea locală. Dincolo de funcția de emițător de idei și recomandări, proiectul în sine este o platformă de interacțiune, iar comunitatea de oameni care urmăresc proiectul atât pe website, cât și pe rețelele de socializare este una extrem de activă și interactivă.
Nu doar orașul, ci și întreg județul ClujUna dintre inițiativele cele mai îndrăgite, demarate de Cluj.com sub egida Asociației Clujul Văzut Altfel, a fost proiectul „Clujul văzut altfel: 422 sate, 75 comune, 5 municipii, 1 oraș”. Ideea proiectului a fost de a implica localnicii municipiului Cluj-Napoca într-un amplu proces de explorare rurală, ale cărui rezultate sunt promovate apoi prin intermediul Cluj.com. Astfel, sute de voluntari, fotografi și redactori, au pornit la drum prin satele, mici și mari, ale județului Cluj. Pentru a valorifica potențialul turistic și cultural al Clujului, a fost nevoie întâi ca județul să fie luat la pas.
Această inițiativă Cluj.com a demonstrat la momentul respectiv interesul crescut al clujenilor de a se implica atât în dezvoltarea orașului, cât și în dezvoltarea împrejurimilor sale.
Un alt proiect de succes este rubrica „La doi pași de Cluj”, unde pot fi descoperite recomandări și locuri deosebite la care oricine poate ajunge cu ușurință. Nu sunt mereu obiective turistice clasice, iar adesea acesta este farmecul și motivul pentru care oamenii sunt receptivi și interesați să exploreze la rândul lor aceste locuri.
Evenimente în Cluj, Lifestyle, PromovarePe lângă promovarea și susținerea potențialului turistic, una dintre dimensiunile principale ale proiectului, cea care îi atrage zi de zi și pe clujeni, este cea care pune în evidență evenimentele din Cluj. Mereu la curent ce se întâmplă în oraș, Cluj.com și-a dezvoltat un sistem coerent și unic în Cluj de promovare a evenimentelor, într-o manieră care să fie utilă în primul rând comunității.
Astfel, cei care îi urmăresc în mod regulat, știu că vor primi recomandări de evenimente în Cluj în fiecare zi de luni (pentru întreaga săptămână), precum și în fiecare zi de vineri (pentru weekend). Apoi, sunt acele recomandări zilnice care apar în rețelele de socializare. Desigur, pentru cei mai autonomi, calendarul de Evenimente în Cluj de pe website este extrem de util.
Această dinamică urbană vine și din numeroasele opțiuni de petrecere a timpului liber existente în Cluj. Pentru ca acestea să continue să se desfășoare, este desigur nevoie ca informațiile să ajungă în sânul comunității. Acesta este rolul pe care un proiect precum Cluj.com îl poate avea la nivel local. Din acest punct de vedere, desigur, comparativ cu multe alte orașe din țară, Clujul este norocos: există câteva inițiative de acest fel care susțin dezvoltarea culturală, turistică și comercială a orașului într-un mod original, plăcut și interactiv.
De la a construi conexiuni și interacțiuni între diverse comunități locale, artiști, organizatori de evenimente în Cluj, la a prezenta și susține afaceri, asociații și inițiative locale, Cluj.com a devenit în ultimii 6 ani un model de promovare locală.