n contextul în care țara noastră a sărbătorit centenarul, copiii cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani au încercat să descrie România următorilor 100 de ani, cu toate dimensiunile ei: educaționale, economice, arhitecturale, sociale, tehnologice, civice, spirituale, constituționale, ori societale. Cum percep copiii problemele lumii de astăzi? Cum ar imagina ei alternative sau soluții? Cum ar putea fi arhivate, ascultate și, poate, implementate opiniile lor la nivelul societății? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pentru care găsim un răspuns în cadrul documentarului. Potrivit copiilor, unele dintre cele mai mari defecte ale societăților de astăzi sunt poluarea, defrișarea pădurilor, depresia, războaiele, dar și obsesia adulților de a face bani. Protagoniștii vin cu soluții urgente, dar și cu viziuni creative care ar putea fi o reală sursă de inspirație pentru decidenții și adulții din zilele noastre.
Tehnica de filmare stereoscopică – un element de pionierat național
„Guvernul Copiilor 3D” este un proiect unic în România, atât ca experiment de imaginație civică, cât și ca abordare cinematografică inovatoare, devenind primul documentar stereoscopic românesc. Această tehnologie este una aparte, întrucât s-a folosit pentru prima dată în lume rig-ul Alpha 3D Rig pentru un lung-metraj dezvoltat de către stereographerul și directorul de imagine 3D Zsolt Magyari: “Alpha 3D Rig este un rig foarte compact, precis și egonomic care face posibiă și filmarea din mână în 3D, fiind echipat cu oglindă semitransparentă unică în lume, care a fost creată de către Stereographer din Budapesta în colaborare cu cercetătorii Institutului Central de Fizică a Academiei Maghiare de Știintă.” Echipamentul tehnologic complementar rig-ului a fost facilitat de către CINETic, centrul de cercetare al UNATC axat pe noi tehnologii. La nivel global, Guvernul copiilor 3D se alătură unor documentare 3D precum Pina (Wim Wenders, 2011) sau Cathedrals of Culture (Wim Wenders, Robert Redford & co).
“Am folosit tehnica de filmare 3D în premieră în țara noastră pentru a surprinde portretul fiecărui copil cât mai expresiv cu putință. Primul moment care ne-a inspirat să gândim filmul 3D a fost o vizită la un muzeu din Washington DC, în care majoritatea statuilor expuse portretizau adulții vizionari din istoria umanității. Atunci ne-am întrebat – de ce nu am recunoaște, oare, și meritul unui copil vizionar? Tehnologia 3D se folosește, de cele mai multe ori, în filme de acțiune, însă provocarea pentru noi a fost să o folosim în așa fel încât să redea umanul, cât mai autentic.”, a declarat regizoarea Ioana Mischie.
Despre primul documentar 3D românesc:
„Guvernul Copiilor 3D” face parte dintr-un univers transmedia inedit (film 3D, website participativ, VR), gândit pe termen lung. Filmul se adresează nu doar copiilor și adulților, ci și instituțiilor educaționale și civice din România: “Guvernul Copiilor este mult mai mult decât un proiect cinematografic inovator, este un demers educațional, social, civic, filosofic, vizionar. Cred că este vital să încurajăm copiii să își construiască lumea în care vor locui. Când eram copil, mi-am imaginat guvernul ca un spațiu liber în care oameni de toate vârstele, genurile și profesiile își pot exprima o opinie și se pot ajuta reciproc pentru a o pune în practică. În timp, am conștientizat că societatea are cu totul alte configurații, care ne pot aliena. Copiii nu au drept de vot în societatea de astăzi, însă dacă viziunea lor ar fi ascultată și luată în serios măcar uneori, ar putea avea un impact constructiv în comunitatea din care fac parte și în societate, pe termen scurt, mediu și lung”, a adăugat Ioana Mischie, regizor.
Producția valorifică din plin umorul vizual și sonor și se axează pe o formă de joie-de-vivre molipsitoare, însă și pe viziuni care ne pot pune serios pe gânduri. Abordarea vizuală a filmului, axată pe cromatici-statement, a fost personalizată în funcție de preferințele copiilor – fiecare fundal cromatic reprezentând o culoare preferată de protagonist. Totodată, o parte dintre elementele vizuale au fost alcătuite în colaborare cu protagoniștii, ori folosind obiecte aduse de ei.
Despre realizarea documentarului 3D „Guvernul copiilor”
Government of Children / Guvernul Copiilor este unul dintre cele mai ambițioase filme independente, parte dintr-o franciză transmedia. Conceptul a fost inițiat de Ioana Mischie în cadrul bursei Fulbright oferită de University of Southern California – School of Cinematic Arts în Los Angeles, California și dezvoltat ca proiect doctoral în România, în colaborare cu UNATC-CINETic, avându-i ca producători pe Studioset și Storyscapes. Proiectul a fost evaluat de publicații de prestigiu precum The Hollywood Reporter drept o formă de pionierat transmedia.
Proiectul este relevant nu doar la nivel național, ci și la nivel global. Pe termen lung, proiectul poate fi extins atât temporal (urmărind copiii an de an și modul în care fiecare abordare a lor evoluează în timp), cât și spațial (extinzând proiectul în numeroase alte țări pentru a compara viziunile copiilor în funcție de contextul din care provin) sau tehnologic (utilizând platforme tehnologice multiple pentru a reda aceste viziuni într-o manieră interactivă).
Echipa proiectului Guvernul Copiilor 3D
Copiii protagoniști provin predominant din București și din împrejurimile Capitalei, urmând ca pentru segmentele viitoare ale proiectului să poată participa copii din întreaga țară. Echipa proiectului reunește tineri cineaști multi-premiați. Ioana Mischie este scenaristă și regizoare de origine română, a semnat până în prezent filme, webseries, proiecte transmedia și proiecte VR selectate la peste 70 de festivaluri din întreaga lume. Filmul îi aduce împreună pe directorul de imagine 3D – Zsolt Magyari, directorul de imagine 2D Radu Voinea, set design-ul și costume design-ul sunt semnate de Retro Future (Anca Miron, Sonia Constantinescu), sound design-ul și muzica au fost realizate de Cristi Vieriu, în timp ce sound mix-ul și muzica intro de Mihai Gheorghiu, montajul a fost realizat de Mălin Stana și Delia Oniga, DIT-ul a fost facilitat de Alexandru Platon.
Producția filmului a fost asigurată Studioset, unul dintre cele mai mari studio-uri de producție și post-producție din București, axat pe branded content/film/VR și de Storyscapes – o asociație axată pe crearea de universuri transmedia. Filmul este produs de Sorin Baican și Dan Mateescu (producători naționali), cu aportul Ioanei Țurcan (producător creativ) și al Ioana Mischie (producător transmedia global), iar coordonarea de distribuție este realizată de Ana Maria Pîrvan. Proiectul a fost realizat cu sprijin tehnologic UNATC-CINETic. Printre parteneri se numără asociații precum Outer și școli bucureștene. Distribuția este realizată de Studioset și Cinema Infinit, cu sprijin oferit din partea Centrului Național al Cinematografiei și Uniunea Cineaștilor din România.
Distribuitorul va organiza o caravană naţională de promovare a Government of Children, cu participarea realizatorilor și o serie de dezbateri pe tema imaginației civice în România. Filmul va fi difuzat 3D și 2D în orașe precum: București, Timișoara, Iași, Cluj, Constanța, Târgu-Jiu, Craiova, Pitești, Ploiești, Brașov, Arad, Bistrița, Botoșani, Gura Humorului, Reșița, Oravița, Petroșani. Pentru spectatorii filmului din primul week-end (31 mai – 2 iunie) vor exista numeroase concursuri, tombole și bonusuri inedite.
Urmărește parcursul proiectului “Guvernul Copiilor 3D”
Teaser-ul oficial poate fi urmărit aici. Cei care îndrăgesc proiectul îl pot urmări pe Facebook, Instagram sau pe Website-ul interactiv. Totodată, copiii din întreaga țară pot participa pe platforma web a proiectului și pot contribui în timp real cu viziunile lor.