Comisie parlamentară de anchetă a modului de dezvoltare a supermagazinelor în România

0
339

“Comisie parlamentară de anchetă a modului de dezvoltare
a supermagazinelor în România”
 
Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) implementează la nivel național, pe o perioadă de 12 luni (27 iunie 2018 – 26 iunie 2019), Proiectul „Legislație actualizată pentru un comerț calitativ cu produse agroalimentare” – ID proiect 111846/Cod Sipoca 165. Valoarea totală eligibilă aproiectului este 843.158 Lei iar valoarea eligibilă nerambursabilă din FSE este 693.954,33 lei. Obiectivul general al Proiectului este formularea de propuneri alternative la politicile publice pentru actualizarea cadrului legislativ specific în vederea îmbunătățirii activităților de comerț cu produse agroalimentare din România.
În data de 19 iunie a.c. am organizat la București Conferinţa de închidere a proiectului, la care au participat 50 de invitați, reprezentanți ai unor asociații profesionale partenere (din domeniile producerii berii și vinului, transportului, comerțului, protecției consumatorilor, mediatorilor etc), precum și reprezentanți ai Parlamentului (senator Barna Tanczos, deputat Dănuț Păle) și ai Guvernului României (Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Economiei), Institutul Național de Statistică, Institutul de Economie Agrară, distribuitori de bunuri de larg consum.
În cadrul Conferinței am prezentat rezultatele Proiectului: au fost formulate 53 de propuneri de modificări legislative în 14 acte normative, aflate în curs de diseminare la autoritățile publice locale, Parlamentul și Guvernul României.
Concluziile Conferinței: 
Necesitatea dialogului între actorii implicați în filiera produsului agroalimentar și legiuitorul național, având ca obiectiv îmbunătățirea mediului economic prin transpunerea propunerilor elaborate de Asociația Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România în inițiative legislative în toamna acestui an.
Domnul Augustin Hagiu, Președintele Federaţiei Române a Operatorilor de Transport, a arătat că este obligatoriu ca, în vederea acordarii avizelor de construcție sau de funcționare a supermagazinelor și centrelor comerciale,autoritățile publice locale să își întemeieze decizia administrativă pe studii de impact reale privind zona de atracție și de generare de trafic.
Domnul deputat Dănuț Păle a subliniat două elemente esențiale în procesul de transpunere a propunerilor ACDBR în inițiative legislative: dialogul constructiv între actorii implicați și necesitatea analizei comparative între propunerile de modificări rezultate în Proiect și legislația similară din alte state membre ale Uniunii Europene.
Domnul senator Barna Tanczos a susținut că, suplimentar inițiativei legislative, este necesară și utilă înființarea în cel mai scurt timp de către Parlament a unei Comisii de anchetă a modului de autorizare și dezvoltare a supermagazinelor în România.
Principalele propuneri de modificări legislative inițiate de ACDBR:
Definirea distribuției de bunuri de larg consum ca sector economic;
Implicarea activă și responsabilă a autorităților publice locale în stabilirea strategiei de dezvoltare a rețelei de distribuție, cu accent pe promovarea produselor agroalimentare locale;
Crearea unei legislații “transversale” la nivel național de reglementare a accesului, a regimului parcării și a regimul orar al aprovizionării vehiculelor de transport marfă în unitățile administrativ teritoriale;
Amplasarea structurilor de vânzare cu suprafață mai mare de 400 m.p. se va face exclusiv în teritoriul periurban;
Crearea posibilității ca distribuitorii de bunuri să aibă acces la de programe operaționale cu finanțare europeană.
Justificarea necesității adoptării modificărilor legislative propuse de ACDBR pentru dezvoltarea distribuției autohtone de bunuri:
Diminuarea suprafețelor de depozitare și comercializare cu ridicata și cu amănuntul ale distribuției tradiționale de bunuri;
Creșterea gradului de dependență a producătorilor autohtoni de comerțul realizat de supermagazine;
Nesustenabilitatea multora dintre investițiile în domeniul producției de bunuri agroalimentare, generată de lipsa de acces la piața de desfacere;
Creșterea galopantă a dependenței pieței de consum naționale de produse non autohtone;
Scăderea numărului de locurilor de muncă în domeniul comerțului tradițional și implicit creșterea presiunii economice, bugetare și sociale.
Ovidiu GHEORGHE
Președinte
Proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020